Op zaterdag 25 april 2015 werd Nepal getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter, op 70 à 80 kilometer van de hoofdstad Kathmandu. 5,3 miljoen mensen leefden in de getroffen zone, waaronder een groot aantal kinderen. Bovendien volgde op 12 mei een tweede zeer zware aardbeving.
Samen stierven er minstens 8.800 Nepalezen. Op 27 april 2015 lanceerde het Consortium 12-12 een nationale oproep voor noodhulp.
Cijfers
- Nepal is een van de armste landen ter wereld: 1 op 4 Nepalezen moet rondkomen met minder dan 1 € per dag.
- Meer dan 40% van de Nepalese bevolking is jonger dan 18 jaar.
- 83% van de bevolking woont op het platteland, in bergachtige en moeilijk bereikbare gebieden.
- Door de aardbevingen stierven er 8.800 mensen, raakten 2,8 miljoen mensen afhankelijk van noodhulp, werden 500.000 huizen vernield en 1.000 gezondheidscentra beschadigd.
“SOS Nepal” op het terrein
De hulporganisaties achter het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam-Solidariteit, Plan International België en Unicef België) waren al aanwezig in Nepal en konden zo meteen levensreddende noodhulpacties lanceren. Ondanks de moeilijke situatie op het terrein bereikten ze zo honderdduizenden slachtoffers. In een eerste fase lag de focus op het herstellen van basisvoorzieningen: drinkbaar water, voedsel, sanitaire voorzieningen, medicijnen, schuilkits, hygiënekits, medische ondersteuning, psychologische ondersteuning. Er werden ook noodscholen en opvangcentra ingericht.
De zes hulporganisaties bereikten honderdduizenden Nepalezen en bleven ook na de ramp actief in Nepal. Ze leveren dus niet alleen levensreddende noodhulp maar bouwen ook mee aan de toekomst van Nepal.
“SOS Nepal” in België
Meteen na de ramp lanceerde het Consortium 12-12 de oproep “SOS Nepal” om individuele burgers, overheden, bedrijven, gemeentebesturen en de media aan te zetten de Nepalese bevolking ter hulp te komen. Er werden in heel België honderden acties opgezet zoals benefietconcerten, openbare verkopen of wandeltochten. Een aantal bedrijven deden ook aan fondsenwerven voor deze campagne. En het Consortium 12-12 lanceerde een Thunderclap-actie die mensen opriep om per SMS 1€ te schenken en uiteindelijk een half miljoen mensen bereikte.
Resultaten
De oproep van Consortium 12-12 heeft meer dan 3,13 miljoen euro opgeleverd.