BRUSSEL, 15 februari 2023 – Twee dagen na de lancering van de campagne “Aardbeving Syrië-Turkije”van Consortium 12-12 staat de teller van de actie op 1 miljoen Euro. Deze 12-12 oproep werd gelanceerd als reactie op de humanitaire ramp na de aardbevingen in Turkije en Syrië. Dankzij de steun van de Vlaamse en Franstalige mediapartners kan de oproep rekenen op heel wat solidariteit van de bevolking.
De 7 leden van het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam-België, Plan International Belgium, Rode Kruis-Vlaanderen/Croix-Rouge de Belgique en UNICEF België) willen iedereen bedanken die al op de oproep heeft gereageerd met een gift.
“Al onze aandacht en inspanningen zijn erop gericht om zoveel mogelijk mannen, vrouwen en kinderen te helpen overleven. De teams van onze organisaties ter plekke verdelen zuiver water, voeding, gezondheidszorg en geven beschutting en bescherming. De komende dagen worden deze inspanningen ook verder uitgebreid op het vlak van psychosociale traumabehandeling en noodonderwijs”, zegt Gilles Van Moortel, Coördinator van Consortium 12-12. “De noden zijn hoog en de tijd dringt. Iedereen, overal heeft meer steun nodig. Meer veilig water. Meer warmte. Meer onderdak. Meer medicijnen. Onze solidariteit moet worden voortgezet”
De giften zullen de lidorganisaties van Consortium 12-12 in staat stellen te voorzien in de behoeften van de getroffen bevolking.
De oproep “Aardbeving Syrïe-Turkije” kan rekenen op de steun van volgende media en regies: VRT, DPG, SBS, RTL, RTBF, LN24, LN-Radio, N-Group, Fun Radio, Groupe Rossel, Sud Media, AB3, Roularta, en JC Decaux.